Een afspraak maken? Bel 074 266 33 89 of bericht ons via WhatsApp 06 20 097 570

Het Rug Netwerk Twente (RNT) is een netwerk van in Twente en in de Achterhoek werkzame fysiotherapeuten / manueel therapeuten die als gezamenlijk doel hebben het (beter) positioneren en profileren van fysiotherapeutisch handelen in de gezondheidszorg rond patiënten met klachten en aandoeningen van de wervelkolom.

Patiënten met claudicatio intermittens (etalagebenen) hebben pijn bij het lopen door slagaderverkalking in de benen. Het is een veelvoorkomende aandoening. Na een bepaalde afstand gelopen te hebben, moeten ‘claudicanten’ stoppen met lopen, omdat zij pijn in de benen krijgen ten gevolge van zuurstofgebrek in de spieren. Door enige tijd (minuten) te wachten zakt de pijn en kan de patiënt weer verder lopen, waarna weer klachten optreden. Omdat gesteld wordt dat mensen de klachten verbloemen door net te doen alsof ze etalages aan het bekijken zijn, wordt claudicatio intermittens in de volksmond vaak ‘etalagebenen’ of ‘de etalageziekte’ genoemd.

De ziekte van Parkinson is een ziekte van de hersenen. Wie aan de ziekte lijdt, kan uiteenlopende klachten hebben en de ziekte van Parkinson is dan ook erg complex. Voor geen enkele patiënt is het beeld van parkinsonsymptomen hetzelfde.

parkinson3

Dit artikel is in bewerking! Wij informeren u later graag over deze behandeling.

OnCoNet

Als u (zware) behandelingen tegen kanker moet ondergaan, of ondergaan heeft, denkt u vermoedelijk niet als eerste aan het op peil houden van uw conditie. Toch is het zinvol om daar bij stil te staan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het veel voordelen heeft om tijdens de behandeling tegen kanker een speciaal daarvoor ontwikkeld trainingsprogramma te volgen. Veel mensen vinden het fijn om zelf aan de slag te kunnen met het herstel en de mogelijkheid te hebben lotgenoten te ontmoeten.

Voordelen van trainen tijdens de medische behandeling

Mensen die tijdens de behandeling tegen kanker bij een speciaal geschoolde fysiotherapeut trainen:

• Behouden hun fitheid en spierkracht
  • Hebben minder klachten van misselijkheid, vermoeidheid, of pijn
  • Verdragen de chemotherapie beter en hebben een lager risico op voortijdig stoppen van de behandeling
  • Gaan sneller en meer uren aan het werk na de behandeling

Voordelen van trainen na afloop van de medische behandeling

Mensen die na afloop van de behandeling tegen kanker bij een speciaal geschoolde fysiotherapeut trainen:

• Hebben sneller herstel van fitheid en spierkracht
  • Hebben sneller herstel van vermoeidheid
  • Kunnen sneller hun dagelijkse activiteiten hervatten

Zo werkt het

Onder leiding van een specifiek geschoolde fysiotherapeut volgt u een programma dat voor u op maat gemaakt wordt en bestaat uit een combinatie van kracht- en conditietraining. Daarnaast krijgt u advies over hoe u thuis op een verantwoorde manier aan uw conditie kunt werken en zo actief mogelijk kunt blijven. Binnen Fysiotherapie Fleminghof Borne is Gaby Mekenkamp aangesloten bij OncoNet.

Kennis van zaken

Fysiotherapeuten van Onconet zijn speciaal opgeleid om training te geven aan mensen tijdens of na de medische behandeling tegen kanker. Zij weten wat kanker(behandelingen) met het lichaam en de conditie doen en tegen welke beperkingen u kunt aanlopen. Daardoor kunnen zij goed inschatten wanneer u er verstandig aan doet om een tandje bij te zetten, of juist gas terug te nemen. Ook kunnen zij adviseren of er misschien meer nodig is dan alleen werken aan fitheid, en indien nodig verwijzen naar een fysiotherapeut met specifieke aanvullende deskundigheid of een diëtist.

Wanneer?

Als u tijdens de behandeling fit wilt blijven kunt u op elk moment starten, maar hoe eerder u start hoe beter. Na de behandeling kunt u starten zodra u dit wilt.

Vergoeding

Een trainingsprogramma van Onconet wordt vergoed op dezelfde basis als fysiotherapie. U kunt aan uw zorgverzekeraar vragen hoeveel behandelingen fysiotherapie u vergoed krijgt. Lees verder

Voor wie?

Voor iedereen die een kankerbehandeling ondergaat of heeft ondergaan, met genezing als doel, en die fit wil blijven of weer fit wil worden.

Over het algemeen verloopt de ontwikkeling van een kind ‘vanzelf’. Soms heeft uw kind hierin wat begeleiding nodig. Dit kan op één, maar ook op meerdere ontwikkelingsgebieden zijn. Het is belangrijk dat uw kind bij de juiste professional terechtkomt. Als kindertherapeuten in Borne hebben wij daarom de handen ineengeslagen om samen te kijken en te beoordelen door wie uw kind het best begeleid kan worden. Na gedegen onderzoek kijken we gezamenlijk naar een passend vervolg met als doel uw kind zo goed mogelijk te helpen.

kindertherapie

Kindertherapeuten Borne is een samenwerkingsverband met de volgende disciplines:

• Kinderfysiotherapie Lincy Broekhuis – Brummelhuis namens Fysiotherapie Fleminghof
  • Kinderergotherapie
  • Logopedie

Zie https://www.kindertherapeutenborne.nl/ voor meer informatie.

Cool 2B Fit is een sportief en leuk leefstijlprogramma voor kinderen boven een gezond gewicht en hun ouders.

Cool 2B Fit is een cursus van in totaal 18 maanden voor kinderen met overgewicht. Onder begeleiding van een diëtist, psycholoog, kinderfysiotherapeut en sportinstructeur krijgen de kinderen een jaar lang wekelijkse sportsessies, waarvan de eerste zes maanden intensief (2x per week). Ook zijn er ouder- en kindergroepsbijeenkomsten en bestaat de mogelijkheid tot individueel advies van een diëtist, psycholoog en/of kinderfysiotherapeut. Na de intensieve periode van een half jaar blijven de deelnemers nog een jaar lang onder controle om te kijken of ze de gezonde levensstijl op langere termijn weten vol te houden.

Soms worden kinderen net iets sneller zwaar dan ze lang worden. Bij Cool 2B Fit leert het hele gezin hoe je een beetje gezonder kunt gaan leven, zodat het makkelijker is om slank te worden of te blijven. De kinderen leren ook dat bewegen leuk kan zijn. Hun conditie verbetert enorm en ze staan veel steviger in hun schoenen. De hele groep heeft overgewicht, waardoor de kinderen zich snel op hun gemak voelen.

Kinderen met overgewicht kunnen zich aanmelden voor de nieuwe groep in de leeftijd van 8-13 jaar, die start in september 2020.
Via de BMI-calculator op de site van Cool 2B Fit kun je kijken of je overgewicht hebt. Zowel het kind als zijn/haar ouders moeten goed gemotiveerd zijn.

Je kunt contact opnemen met Fysiotherapie Fleminghof – Lincy Broekhuis, tel. 074 – 2663389,

Fysiotherapie Fleminghof Borne heeft het alleenrecht op alle scholen in Borne en Zenderen om de lessen Zit Met Pit! te geven. De lessen worden verzorgd door onze Master Kinderfysiotherapeuten Lincy Broekhuis – Brummelhuis en Marjolein Boensma.

zitmetpit

Fysiotherapie Fleminghof